Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

Minimale dienstverlening bij het spoor
De federale regering zet de reiziger op het verkeerde spoor

Met een symbooldossier als de minimale dienstverlening tracht de regering haar spoorwegonkunde te verbergen. Deze regering heeft meer tijd en werkkracht gestoken in een project dat beschamend is voor elke spoorwegman en –vrouw. Het spoorwegpersoneel wil tijd en werkkracht steken in een maximale dienstverlening met maximale middelen. De klant moet centraal staan!

Ludo Sempels, voorzitter Nederlandstalige vleugel ACOD Spoor, legt uit waar een treinreiziger zich kan verwachten op een dag met minimale dienstverlening: "Een groot deel van de reizigers die opstappen in een stopplaats, zullen hun dagelijkse trein nooit het station zien binnen rijden. Zij zullen zich moeten verplaatsen naar een groot regionaal station waar ze dan geen parkeerplaats meer vinden. Eenmaal toegekomen op een overvol perron, zien ze een overvolle trein toekomen waar ze niet op geraken. Hetzelfde scenario valt te verwachten bij de terugreis."

Wanneer geraken onze reizigers op het werk en wanneer geraken ze terug thuis? Hoe zullen de reizigers hun familiale verplichtingen – schoolgaande kinderen – kunnen nakomen? Onzekerheid troef! Bovendien gaat de werkgever het argument dat er geen treinen rijden niet meer aanvaarden als verontschuldiging, want er is een 'minimale dienstverlening'.

Deze regering zou zich beter bezighouden met een maximale dienstverlening en een sociaal overleg die naam waardig. Een écht sociaal overleg met respect voor en in het belang van reizigers en personeelsleden.

Perscontact: Ludo Sempels – voorzitter ACOD Spoor – 0476 27 10 57