Koopkrachtplakkaat

EnergieplakkaatC

173646265 10222054268599783 1356797931624160070 n

Delen van artikels

De Europese Transportvakbond ETF (European Transport Workers' Federation) houdt op 4 oktober haar jaarlijkse Europese actie tegen de One Man Car of de DOO (Driver Only Operations). Europese – private – treinoperatoren kiezen meer en meer voor treinen zonder treinbegeleider om louter financiële redenen. De winsthonger overtreft de maximale dienstverlening naar de klant toe. De Belgische spoorbonden ACOD Spoor, ACV-Transcom en VSOA Spoor steunen als lid van ETF deze Europese actie, samen met andere ETF-aangesloten Europese spoorbonden. De voorbije jaren werden er flyeracties gehouden in de grote stations, dit jaar kiezen we voor een gezamelijke sociale-media campagne via onze eigen kanalen (zie ook affiche in bijlage). Deze sensibiliseringsactie maakt deel uit van de Fair Transport Europe Campaign van ETF https://www.fairtransporteurope.eu

 

De One Man Car is een trein zonder treinbegeleider. Dit is een pure besparingsmaatregel en geen meerwaarde voor de reiziger en het personeel. De operationele veiligheidsverantwoordelijkheden van de treinbegeleider worden overgedragen naar de treinbestuurder en het stationspersoneel. Alsof deze mensen al niet genoeg verantwoordelijkheden dragen met betrekking tot de veiligheid.

 

Is de treinbegeleider dan nog wel nodig in de trein?

 

Ja. De treinbegeleider heeft 4 hoofdtaken, hieronder gerangschikt volgens belangrijkheid:
Veiligheid: De treinbegeleider heeft toezicht op het in- en afstappen, het openen en sluiten van de deuren en het activeren van de vertrekprocedure. Hij kijkt toe op de sociale en exploitatieveiligheid aan boord van de trein tijdens de treinreis. De treinbegeleider is het eerste aanpreekpunt ingeval van een incident of ongeval en het toepassen van veiligheidsprocedures. Bij een ongeval kan de treinbestuurder immers in onmogelijkheid verkeren om de nodige veiligheidsmaatregelen toe te passen. Verdachte handelingen of voorwerpen worden door de treinbegeleiders opgemerkt.
Stiptheid: De treinbegeleider is medeverantwoordelijk voor het tijdig aanzetten van de vertrekprocedure, het verhelpen van technische problemen (bvb deuren) en is tevens proactief bij het in- en uitstappen van minder mobiele en andervalide reizigers.
Onthaal: De treinbegeleider verzorgt de communicatie en informatieverlening naar de reizigers toe – vooral bij ontregeld treinverkeer - en biedt extra aandacht aan reizigers met een beperkte mobiliteit (ouderen, andersvaliden, blinden, slechtzienden,...).
Controle: Geen controle betekent meer zwartrijders en geen sociale toezicht aan boord van de trein. Afwezigheid van controle en toezicht leidt bovendien tot een subjectief onveiligheidsgevoel. Er zijn voorbeelden waar de treinbegeleider tijdens zijn controleronde verloren of weggelopen kinderen opmerkt en de politie inlicht om de kinderen op te vangen.

 

In andere landen bestaat de 'one man car' toch ook, wat is dan het probleem?

 

In het buitenland zijn het de private spoormaatschappijen die hiermee zijn begonnen om puur financiële redenen. Deze private spoormaatschappijen hebben trouwens een monopolie op een bepaalde treinverbinding waardoor de reiziger geen keuze heeft. Liberalisering van de spoorwegen is dan ook een waanidee. De reizigers die gebruik moeten maken van een trein zonder treinbegeleider klagen vooral de slechte communicatie en het onveiligheidsgevoel aan op dergelijke treinverbindingen. De treinbestuurders ervaren bijkomende stress gezien er nog meer verantwoordelijkheid naar hen toe wordt geschoven. Bovendien zijn de vervoerbewijzen niet goedkoper ondanks minder personeel, ze zijn veelal duurder!

 

Wie steunt ons?

 

We worden gesteund door de Europese adviesgroep van reizigers met een beperkte mobiliteit (andersvaliden, blinden, slechtzienden) - European Disability Forum (http://www.edf-feph.org). Voor deze reizigers is de aanwezigheid van een treinbegeleider een absolute meerwaarde en zeker geen overbodige luxe.
Voor de veiligheid, de kwalitatieve dienstverlening en de stiptheid (!) is de aanwezigheid van een treinbegeleider van cruciaal belang. Een tijdige tussenkomst bij het op- én afstappen zorgt voor een minimale impact op de stiptheid. Het afschaffen van de treinbegeleider zal tevens de reservatieplicht handhaven voor deze reizigers. Het is onbegrijpelijk dat reizigers met een beperkte mobiliteit en andersvaliden de vrijheid ontnomen worden om op elk moment van de dag te kunnen beslissen de trein te nemen of niet. De reservatieplicht zal dan ook behouden blijven bij de 'One Man Car'.
Ook de Europese bond van treingebruikers is ons verzet tegen de "One Man Car" genegen.
De reizigers beseffen de meerwaarde van het boordpersoneel in de trein. De treinbegeleiders worden – samen met het personeel dat in contact komt met de reizigers – steevast positief geëvalueerd door de reizigers ondanks de heersende misnoegdheid over de stiptheid en het comfort in de trein. De kwaliteitsbarometer bevestigt dit.

 

Wat is de NMBS van plan?

 

De CEO van de NMBS, mw Dutordoir, heeft onder andere naar aanleiding van de vorige ETF-acties van ACOD Spoor, ACV Transcom en VSOA Spoor, verklaard, de mogelijkheid van de One Man Car voorlopig "in de koelkast" te steken gezien de treinbegeleider een duidelijke meerwaarde biedt in de dienstverlening naar de reizigers. Door de liberalisering van het spoorvervoer kan de One Man Car echter even snel uit de koelkast gehaald worden. Zeker door een regering die steevast bespaart op kap van het openbaar vervoer, het personeel en de reizigers.
Tenslotte wensen we de nadruk te leggen op het belang van voldoende personeel in trein en station. Ook het stationspersoneel is van essentieel belang voor een maximale dienstverlening en operationele veiligheid.