Vrijdag is het Black-Friday maar vandaag is het Zwarte Maandag.
BTB-ABVV publiceert haar 'zwartboek e-commerce'. Hierin wordt haarfijn uitgelegd hoe Post NL, GLS en DPD voor het afleveren van pakketten zich op een wansmakelijke manier organiseren. Deze bedrijven hebben geen enkele chauffeur in dienst en werken uitsluitend via onderaanneming. Ze duwen elke verantwoordelijkheid van zich af en persen hun chauffeurs tot de laatste druppel uit. Getuigenissen van (voormalige) chauffeurs maken pijnlijk duidelijk dat zij de moderne slaven van deze bedrijven zijn, terwijl ze op geen enkele manier hun stem kunnen laten horen. BTB-ABVV geeft hen met dit zwartboek een stem. BTB-ABVV stelde zich daarom burgerlijke partij in de rechtszaak die het parket tegen Post NL en GLS opstartte.
Explosieve groei e-commerce = explosieve groei van de wanpraktijken.
Tijdens de coronapandemie kende de e-commerce een explosieve groei. Hoe groter het volume van af te leveren pakjes werd, hoe groter de uitbuiting van de chauffeurs. Het systeem bij Post NL, GLS en DPD om zo snel, goedkoop en flexibel mogelijk pakjes af te leveren, is identiek hetzelfde.
Frank Moreels, BTB-voorzitter is duidelijk: “Deze bedrijven hebben geen enkele chauffeur in loondienst. Elke chauffeur die voor een van deze bedrijven pakketjes levert doet dit als onderaannemer of is chauffeur van de onderaannemer. Zij zijn de grootste slachtoffers van de 'boomende' e-commerce”.
Geen enkele verantwoordelijkheid
Post NL, GLS en DPS schuiven dus alle verantwoordelijkheid van zich af. Ze persen hun onderaannemers tot de laatste druppel uit en nemen geen enkele verantwoordelijkheid ten aanzien van de chauffeurs die voor hen de pakjes afleveren.
Tom Peeters, adjunct-federaal secretaris BTB: “De manier waarop deze bedrijven te werk gaan, zorgt ervoor dat chauffeurs helemaal worden uitgeperst. Schijnzelfstandigheid en zwartwerk tieren welig en daarom startte het gerecht een rechtszaak tegen Post NL en GLS. BTB-ABVV stelde zich burgerlijke partij in deze rechtzaak omdat de chauffeurs geen enkele stem hebben. Ze zijn immers geen werknemer van deze bedrijven. Ze hebben dus alleen de vakbond om deze wanpraktijken aan te kaarten.”
Chauffeurs zijn de moderne slaven
Chauffeurs moeten zelf een bestelwagen kopen of leasen en een verzekering afsluiten. Ze dragen de kosten voor onderhoud, verbruik én schade. De risico’s liggen dus allemaal bij hen. Sterker nog ... sommigen moeten zelf de kosten dragen om hun eigen voertuig te beletteren of de verplichte werkuitrusting aan te kopen.
Tom Peeters: “Werkdagen van 12 uur en meer (en toch maar 8 uur betaald worden), 200 stops met pakjes tot max 30 kg, zes dagen op zeven werken, weinig of geen tijd om rustig iets te eten, laat staan even pauze te nemen ... Allemaal dagelijkse fenomenen waar deze chauffeurs mee te maken krijgen. Vermoeidheid en stress zit systematisch ingebakken in hun (zeer lange) werkdag.
Voldoe je niet meer? Dan nemen ze gewoon de volgende. Dit is je reinste vorm van moderne slavernij.”
Het volledige Zwartboek vind je hier.