images/headerlefonline.jpg
Delen van artikels


Persbericht :Actie tegen sociale dumping in de handel op maandag 17 april 

Race to the bottom

Begin dit jaar besliste de groep Mestdagh om zijn 51 geïntegreerde winkels in franchise te geven aan de groep Intermarché. Op 7 maart kondigde Delhaize dan weer aan dat de 128 winkels in eigen beheer gefranchiseerd zouden worden. Dit betekent dat de duizenden betrokken werknemers zouden worden overgeheveld naar een paritair comité met minder goede loon- en arbeidsvoorwaarden. Als we Comeos, de werkgeversfederatie van de handelssector, mogen geloven mogen we ons in de toekomst aan nog meer dergelijke aankondigingen verwachten.

Wat uit deze voorbeelden als Mestdagh en Delhaize blijkt, is het begin van het einde van een handelsmodel. We zien een maatschappelijke verschuiving waar winst de wet dicteert en waar de mens geen enkele waarde meer heeft. Het individu primeert op het collectief. Het is een race to the bottom die enkel de belangen van de aandeelhouders dient.

Verschillende bedrijven en toch hetzelfde mechanisme: spelen met werknemers alsof het koopwaar is. De werkgevers maken handig gebruik van de huidige wetgeving: 

  • om hun verantwoordelijkheden als werkgever en hun sociaal passief af te wentelen, waardoor de arbeidsvoorwaarden, de toekomst en dus het leven van duizenden werknemers in gevaar komen;
  • om voorbij te gaan aan het drastische jobverlies dat hiermee gepaard zal gaan en vaste contracten te vervangen door onzekere contracten;
  • om te gaan shoppen tussen de paritaire comités van de handel en de werknemers onder te brengen in paritaire comités (pc’s) die minder gunstig voor hen zijn en eigenlijk bedoeld zijn voor kleine buurtwinkels;
  • en om zo oneerlijke concurrentie tussen winkelketens te organiseren;
  • om komaf te maken met het recht van werknemers om zich te organiseren en collectief vertegenwoordigd te worden, aangezien er in de pc’s 201 en 202.01 zelden of nooit een syndicale afvaardiging is;
  • om de arbeids- en loonvoorwaarden af te bouwen van de winkels die nog in eigen beheer zijn.

Dit is sociale dumping georganiseerd tussen de werknemers van een hele sector. Waarom? Voor de winst, zodat de aandeelhouders hun marges altijd maar verder kunnen verhogen. Delhaize heeft tussen 2019 en 2021 maar liefst € 355 miljoen aan dividenden uitgekeerd. Ook het bedrijfsresultaat van de ondernemingen in de sector is gestegen van € 521 miljoen in 2014 tot € 698 miljoen in 2021, goed voor een stijging van 34%.

Als we vandaag zo’n mechanisme in de handelssector aanvaarden, dan aanvaarden we dat een dergelijke situatie zich overal kan voordoen.

Eisenbundel

Op 17 april zullen de vakbonden hun eisenbundel aan de werkgevers overhandigen in het kader van de sectorale onderhandelingen. Om te tonen hoe dringend de situatie wel is, houden we vanaf 10 uur in Brussel een vakbondsactie aan de FOD Werk, Arbeid en Sociaal Overleg.

De boodschap: er moet iets veranderen in de handel. Geen sociale dumping meer in de sector.

De BBTK wil rond de tafel gaan zitten met de werkgevers om zonder taboe over alle thema’s te praten en de handelssector met al zijn werknemers een kans te geven. Nee tegen de uberisering van de sector.

Praktische info:

17 april vanaf 10 uur op het plein van de FOD Werk, Arbeid en Sociaal Overleg : Ernest Blerotstraat 1 te 1070 Brussel (Station Brussel-Zuid).

Jan De Weghe (NL), Federaal secretaris BBTK
+32 475 57 64 48 | 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Myriam Delmée (FR), Voorzitter BBTK
+32 474 74 44 04 | Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Valérie Van Walleghem (FR), Federaal secretaris BBTK
+32 473 81 29 65 | Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Alissa De Ceuninck (NL), Pers en communicatie
+32 470 89 20 03 | 
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Céline Boogaerts (FR), Pers en communicatie
+32 477 95 00 19 | Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.