images/headerlefonline.jpg
Delen van artikels

De politieke onderhandelingen voor de federale formatie zitten in de fase van ‘de laatste kans’. Al maanden kijkt de burger verontwaardigd en gelaten toe, en ook ik kan deze vaudeville niet langer aanzien. Slecht theater, met ernstige schadelijke gevolgen voor het publiek.

Vanuit mijn onderzoek bij de Universiteit Gent schreef ik voor Apache de essayreeks deliberatieve democratie. Een centraal argument in die reeks is dat partijpolitiek het beleid vandaag eerder tegenwerkt dan faciliteert, en dat zien we vandaag meer dan ooit gebeuren. Want laat ons duidelijk zijn: de falende federale formatie is niet het bewijs dat ‘België niet werkt’, maar het bewijs dat partijpolitiek niet meer werkt.

Onze maatschappelijke problemen zijn complex, en democratie op basis van partijpolitiek is niet meer in staat om die complexiteit in al haar nuances te vatten

De tijd dringt, en er moet iets gebeuren. Liever een verstandshuwelijk dan nieuwe verkiezingen, maar als we echt willen begrijpen wat er aan de hand is moet onze kritische blik inzoomen op de basismethode waarmee we vandaag onze democratie organiseren. Daarbij moeten we eerst voor ogen houden dat het systeem van representatieve democratie via partijpolitiek helemaal geen weergave is van de ideologische conflicten die er in de maatschappij leven. Integendeel: het systeem creëert die conflicten hoofdzakelijk zelf. Laat het Amerikaanse systeem van Democraten versus Republikeinen daar het beste voorbeeld van zijn.

Lees meer: https://www.apache.be/gastbijdragen/2020/02/27/115052/